Kebebasan Manusia dalam Islam

Kebebasan dalam Islam

Dr. Omar El- Toumi Al- Syaibani adalah Professor dalam bidang falsafah pendidikan di universitas Tripoli, Benghazi, Libiya, yang menumpukan perhatian penuh pada falsafah Pendidikan islam. Beliau telah menulis sebuah buku teks dalam falsafah pendidikan islam.Tulisan tentang kebebasan dalam islam ini adalah kupasan yang mendalam tentang salah satu topic dalm falsafah pendidikan. Seperti disebut dalam tulisan ini kebebasan adalah salah satu aspek hak-hak tabi’I manusiayang telah menjadi bahan perdebatan ahli-ahli fikir dan filosof-filosof dari dahulu sampai sekarang. Diantar hak-hak tabi’i manusia yang paling menonjol adalah hak untuk hidup, hak untuk bebas,  hak untuk mewakili dan diwakili, hak untuk mendapat ketentraman, hak untuk mendapat persamaan dan keadilan, dan lain-lain.

Masalah kebebasan memang merupakan persoalan yang sudah tua, sama tuanya dengan falsafah sendiri,  namun sampai sekarang tetap masih hangat diperdebatkan bukan hanya dalam bidang falsafah, tetapi  juga dalam bidang-bidang sains dan kemanusiaan itu meninjau kebebasan dengan kaca mata masing-masing. Dengan kata lain, disiplin-disiplin itu mempersoalkan sampai dimana manusia mempergunakan kebebasannya untuk mencipta dan memainkan peran sendiri tanpa ditentukan oleh factor-faktor diluar manusia sendiri.

Mana yang lebih penting, individu ataukah masyarakat dalam Negara, adalah persoalan lama dalam ilmu politik, sekarang belum selesai. Hanya ada Negara yang lebih mementingkan kebebasan individu sekalipun kadang-kadang harus mengorbankan kebebasan masyarakat. Sebaliknya adapula Negara yang memberi kebebasan yang lebih kepada masyarakat sekalipun harus mengorbankan kebebasan individu. Dalam bentukyang ekskrim kebebasan yang berlebihan ditangan individu bias mengakibatkan anarki, sedang kebebasan penuh ditangan masyarakat bias membawa kepada pemerintahan totaliter. 


Dalam keadaan sekarang kebebasan penuh  pada individu itu sebenarnya tidak ada, biarpun di Negara-negara yang mengamalkan demokrasi liberal. Negara semakin hari semakin menuntut kekuasaan lebih banyak terhadap individu dalam bentuk  paksaan di Negara-negara totaliter dan dalam bentuk tekanan kumpulan (group pressure) di Negara-negara liberal.

Kemauan Manusia Dan Kebebasan

Popular posts from this blog

Macam-Macam Amtsal dan Contohnya

Langkah-Langkah Penggunaan Media Gambar dalam Pembelajaran

FAKTOR YANG MEMPENGARUHI TANAMAN SAWI